Är din hemsida mobilanpassad?

Hur viktigt är det med en mobilanpassad hemsida?
 
I oktober 2015 meddelade Google att fler googlar via mobilen än via datorn. Trenden har varit tydlig länge och surfandet via smarta mobiler, och framförallt surfplattan, har vunnit mycket mark de senaste åren.
 
Det är lätt att tro att mobiltrenden enbart gäller för ungdomar, men i "Svenskarna och Internet 2014" ser man att svenskar i åldrarna 26 - 65 år spenderar 25% av sin internettid i mobilen.
 
Vi på ClearSense vet att många av våra företagskunder vänder sig just till dessa målgrupper och vet att en bra användarupplevelse i mobilen kan vara avgörande när kunden står med pengarna i handen. När man surfar via en mobiltelefon är det dessutom viktigt att tydliggöra kontaktvägar, öppettider, karta, m.m. Allt för att underlätta för användaren. 

Google har även gått ut med att mobilvänliga hemsidor är en rankingsignal för organisk trafik via mobilen. Detta gör det ännu viktigare än någonsin att ha en mobilanpassad hemsida. 

Skaffa en mobilanpassad hemsida!

Vad är responsiv design?
 
Det finns olika sätt att mobilanpassa en hemsida på. Det vanligaste är s.k. responsiv design, där man redan från början använder en struktur som anpassar sig efter storleken på skärmen på den enhet som används. Det gör att hemsidan kan se olika ut i webbläsaren på en dator, surfplatta och mobil. Fördelen är att man bara behöver bygga hemsidan en gång och alla uppdateringar slår igenom direkt. Ett enkelt sätt att testa om en hemsida är responsiv är att minska webbläsarfönstret på datorn och se om hemsidan ändrar utseende.
 
Vad bör man tänka på när man mobilanpassar en hemsida?
 
Enkla och tydliga kontaktvägar är A och O. Underlätta för dem som surfar på språng genom att använda tydliga knappar för t.ex. "Ring oss" och "Hitta hit".
 
Du kan själv testa hur mobilvänlig din hemsida är genom Googles Mobilvänlighetstest. Klicka här för att komma till testet