Så lyckas du med din nya hemsida

Ska du prioritera en enda sak, så är det innehållet på sidan – väck besökarens nyfikenhet, bygg förtroende och gör det enkelt för dem att bli dina kunder

  • Ha ett tydligt syfte och företagsbeskrivning tidigt på sidan
  • Var generös med unik och relevant information om ditt företag, vad du säljer och varför man skall välja just ditt företag
  • Håll informationen aktuell – uppdatera regelbundet
  • Sökmotorer ”gillar” bred, djup, unik och relevant information och därmed kommer sidan högre upp bland resultaten.


Andra saker som du sedan bör arbeta vidare med för att lyckas med din hemsida är:

”Säljande” utseende – en tilltalande design och struktur som får besökaren att vilja stanna kvar och lätt hitta det de söker

Enkelt att ta kontakt – telefonnummer, e-post/kontaktformulär samt ”hitta oss”-information får inte vara mer än ett klick bort

Trafikmätning – mätverktyg som Google Analytics gör det möjligt att se hur många besökare sidan har, varifrån de kommer, vilka sidor de besöker, vad de söker etc. Med statistiken kan du sedan anpassa din hemsida för att bättre möta besökarnas behov

Mer tips och idéer om vad som gör en bra hemsida finner du här (engelsk text)

Tid, kunskap och resultat

Det är kanske svårt att hålla reda på allt som skall göras och antagligen än mer finna tiden till det. Det är ofta lönsamt att vända sig till en seriös expert inom området för att få hjälp. Då kan du ägna dig åt din kärnverksamhet och det du är bäst på. 

Utan en bra hemsida kommer det bli svårt att få kunder. Men en bra hemsida i grunden öppnas nya möjligheter att genererar ännu mer affärer. Med hjälp av annonser på Google (AdWords) samt Sökmotoroptimering (SEO) som tar din hemsida till nya höjder i sökmotorerna kan du på ett enkelt sätt öka dina chanser att bli vald av potentiella kunder. 

Om du skulle begränsa sin marknadsföringsbudget till en sak 2015 är vårt råd till dig att skaffa en hemsida som levererar affärer till dig.